|

Hoe Agile is UML eigenlijk ?

De laatste jaren ondervind ik meer en meer problemen bij het gebruik van UML diagrammen binnen een Agile werkomgeving.

Enkele Agile principes stroken niet met het gebruik van UML :

  • Er wordt gewerkt aan producten die nog niet volledig op voorhand zijn beschreven en uitgewerkt : Het is moeilijk alles in schema’s te gieten als van veel dingen nog niet vaststaat of en in welke vorm ze zullen worden ontwikkeld.
  • Flexibiliteit : UML schema’s niet altijd de makkelijkste vorm van documentatie om constant aan te passen en up te daten
  • Het principe dat werkende software belangrijker is dan documentatie: UML kan tijdsintensief zijn om te maken … tijd die we niet altijd hebben om aan documentatie te besteden.

Ik heb gemerkt dat in veel gevallen het efficiënter is om te werken met

  • Wireframes: Wireframes zijn eenvoudige tekeningen van de lay-out van een website of app. Ze worden vaak gebruikt om de basisstructuur van een project te communiceren met teamleden en stakeholders.
  • Mockups: Mockups zijn meer gedetailleerde versies van wireframes. Ze worden vaak gebruikt om de kleuren, lettertypen en andere visuele elementen van een project te communiceren.
  • Storyboards: Storyboards zijn een visuele manier om de flow van een verhaal of interactie te communiceren. Ze worden vaak gebruikt in de ontwerpfase van projecten om te begrijpen hoe gebruikers met een project zullen omgaan.
  • Use cases: Use cases zijn een manier om de verschillende manieren waarop gebruikers met een systeem zullen interacteren te beschrijven. Ze worden vaak gebruikt om de vereisten voor een systeem te documenteren.
  • Acceptance criteria: Acceptance criteria zijn een manier om de vereisten voor een systeem in een manier te specificeren die gemakkelijk te begrijpen en te testen is. Ze worden vaak gebruikt om ervoor te zorgen dat een systeem voldoet aan de behoeften van de gebruikers.

Maar wil dit dan zeggen dat we binnen Agile omgevingen UML maar gewoon moeten vergeten ? Zeker niet !

Een eerste tip kan zijn: gebruik hulpprogramma’s om je UML schema’s zo eenvoudig mogelijk op te stellen zodat ze eenvoudig aanpasbaar blijven eens het project evolueert.

Ik ben grote fan van Mermaid.js. Je hebt een kleine leervurve om de syntax onder de knie te krijgen, maar eens je die hebt zijn je diagrammen wel heel eenvoudig aan te passen in de toekomst.

Verder blijven bepaalde UML-diagram types wel heel erg nuttig, zoals:

  • Use case-diagrammen kunnen worden gebruikt om de verschillende manieren te visualiseren waarop gebruikers met het systeem omgaan. Dit kan helpen om potentiële bruikbaarheidsproblemen te identificeren en ervoor te zorgen dat het systeem voldoet aan de behoeften van gebruikers.
  • Klassediagrammen kunnen worden gebruikt om de verschillende objecten in het systeem en hun onderlinge relaties te modelleren. Dit kan helpen om de algehele architectuur van het systeem te begrijpen en mogelijke complexiteitsgebieden te identificeren.
  • Sequentiediagrammen kunnen worden gebruikt om de stroom van controle door het systeem te visualiseren. Dit kan helpen om te begrijpen hoe verschillende delen van het systeem met elkaar omgaan en om potentiële knelpunten te identificeren.
  • Een activiteitendiagram of activiteitenschema is een diagram dat het verband weergeeft tussen verschillende activiteiten of bewerkingen meestal van een proces binnen een bedrijf. Dit is meestal het primaire proces, maar het kan ook een ondersteunend proces zijn

Similar Posts